Bureau Apeldoorn heeft in 2016 tien onderzoeken uitgevoerd, waarvan 7 voor Riwis Zorg & Welzijn. Ter vergelijking: in het startjaar 2015 zijn er 3 onderzoeken uitgevoerd.

Ook mochten we 14 mensen leren om (weer) hun rol van 'medewerker' op te pakken. Klik hieronder om het volledige jaarverslag te lezen:

Jaarverslag 2016 Bureau Apeldoorn

In juni 2015 werd het onderzoek 'Deelname cliënten Riwis aan Ontmoetingspunten Apeldoorn' afgerond. Hieronder is de samenvatting van dit onderzoek te lezen. Het gehele onderzoek is natuurlijk ook te lezen. Stuur dan een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel met Renate Menger op nummer: 06-24 35 80 14.

Samenvatting

Bureau Apeldoorn, onderdeel van geluk&co, is gevestigd in het gebouw Markweide aan de Pinksterbloem 25 te Apeldoorn. Riwis Zorg & Welzijn, waaronder geluk&co valt, ondersteunt mensen met psychische, sociale of lichamelijke beperkingen bij een zo zelfstandig en onafhankelijk mogelijk leven. Zij biedt praktische hulp op de gebieden van werk, leren en vrije tijd. Zij is een samenwerking tussen Riwis Zorg & Welzijn en de Passerel.

In opdracht van Liesbeth Keppel, leidinggevende bij geluk&co, heeft Bureau Apeldoorn onderzoek gedaan naar aanleiding van de hoofdvraag die luidt: 'Hoe vinden Riwis-cliënten het om deel te nemen aan programma's binnen de ontmoetingspunten?'
Er is onderscheid gemaakt tussen cliënten die wel en niet naar een ontmoetingspunt gaan.

In dit onderzoek wordt kwantitatief onderzoek uitgevoerd. Volgens Verhoeven (2010) houdt dit in dat de onderzoeker cijfermatige gegevens verzamelt. Deze gegevens worden ingevoerd in een gegevensbestand om vervolgens te analyseren. Deze methode wordt gebruikt voor een surveyonderzoek. In dit onderzoek wordt de ervaring van de cliënten van Riwis Zorg en Welzijn onderzocht over de programma's van de ontmoetingspunten in Apeldoorn.

De deelvragen

De eerste deelvraag gaat over de rol van de persoonlijke begeleiders bij het gaan naar de ontmoetingspunten. De conclusie is dat de persoonlijke begeleiders een grote rol hebben bij het gaan naar de ontmoetingspunten. De meeste cliënten worden door de persoonlijk begeleiders geïnformeerd en gemotiveerd om naar een ontmoetingspunt te gaan. In de meeste gevallen gaat de persoonlijke begeleider niet mee met de cliënt naar de ontmoetingspunten. Er wordt geadviseerd om de persoonlijk begeleiders meer te stimuleren om cliënten naar de ontmoetingspunten te laten gaan. Eventueel zou er geflyerd kunnen worden in de buurt van de ontmoetingspunten.

De tweede deelvraag gaat over hoe de cliënten de invulling van de programma's van de ontmoetingspunten vinden. Conclusie is dat de meeste activiteiten zeer gewaardeerd worden. De cliënten zouden op het programma graag sportactiviteiten toegevoegd zien. Uit de resultaten van de enquêtes komt naar voren dat vooral activiteiten voor de leeftijd van 18 tot 30 jaar gewenst worden.

In de derde deelvraag wordt gekeken naar de begeleiding binnen de ontmoetingspunten. De meeste cliënten vinden dat er voldoende begeleiding aanwezig is bij het ontmoetingspunt en dat ze hun problemen daar ook kwijt kunnen. Bijna de helft van de cliënten geeft de begeleiding, op een schaal van 1 t/m 5, een cijfer 4. De onduidelijkheid van begeleider en instelling is iets wat verbeterd kan worden. Een oplossing zou een schema kunnen zijn. Deze kan bij de buitendeur worden gehangen en hierop is dan te vinden wie van welke organisatie per dag aanwezig is.